Sök

Din faktura

Svar på de vanligaste frågorna om fakturan.

  • Varför är räkningen så hög?

    Du faktureras den el som du förbrukat under den aktuella tidsperioden. För att sänka din elkostnad kan du se över om du har det mest fördelaktiga elavtalet eller göra förändringar i ditt hem för att sänka din elförbrukning. Tips på hur du spar energi hittar du på Energimyndighetens hemsida.

  • Jag har bytt elleverantör, varför får jag fakturor från er?

    Om du bor i vårt område är vi ditt elnätsbolag. Vi är det företag som transporterar/överför elen till din bostad, det innebär att du får en faktura för ditt elnätsabonnemang och elöverföringen från oss. Elnätsbolag kan du inte välja själv utan beror på var i landet du bor, elleverantör kan du däremot välja själv.

  • På min faktura betalar jag för elöverföring. Vad är det?

    Vi äger och sköter om elnätet. Du betalar för distribution, byggande, drift och underhåll av elnätet, mätaravläsning och kundtjänst. Kostnaderna fördelas mellan avgifterna för abonnemang (den fasta kostnaden) och överföring (den rörliga kostnaden).

  • Varför ska jag betala en transportavgift för sophämtningen?

    Transportavgiften täcker kostnaden för uppbyggnaden av hela systemet. Från kärlet till sopbilen som hämtar var fjortonde dag. En avfallstaxa beräknas utifrån att alla är med och betalar solidariskt utifrån de faktiska kostnaderna. Avgiftsnivån är densamma oavsett var man bor i kommunen.

  • Vad är nettobelopp?

    Nettobelopp är totalpriset exlusive moms.

  • Hur kan jag få en kopia på min faktura?

    Kontakta vår kundtjänst.

  • Kan jag få e-faktura hos er?

    Ja, det kan du!

    E-faktura är ett system där du som kund får din faktura till internetbanken i stället för ett brev med posten. Fakturan visas elektroniskt i internetbanken och efter godkännande från dig betalas den automatiskt på förfallodagen.

    Tänk på att om du väljer e-faktura krävs det att du står för abonnemanget hos oss. Och med e-faktura kan du inte få tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura.

    Du beställer e-faktura genom internetbanken. Har du frågor som rör själva beställningsförfarandet, kontakta bankens kundtjänst.

     

     

    Fördelar:

    • Enkel betalning med förifyllda betalningsuppgifter.

    • Färre transporter och minskad pappersanvändning sparar på miljön.

    • Bra koll på både betalning och information.

    • Hög tillgänglighet eftersom banken finns där du är – genom en internetuppkoppling.

     

  • Hur fungerar betalning via autogiro?

    Autogiro passar dig som vill att dina räkningar ska betalas per automatik direkt från ett föranmält konto. Du ger oss en fullmakt att dra pengar direkt från ett valt konto. Med autogiro behöver du inte godkänna något, utan bara se till att det finns pengar på kontot.

     

    Så här fungerar det:

    1) Du hittar en blankett med autogiroanmälan på www.fev.se under fliken Kundservice. Klicka här så kommer du direkt dit. Fyll i, skriv ut, underteckna och skicka sedan till angiven adress.

    2) Du får fakturan hem i brevlådan som vanligt, men pengarna dras automatiskt från det angivna bankkontot på betalningsdagen (oberoende av vilken bank du är kund i).

    3) Det enda du behöver se till är att det finns tillräckligt med pengar på kontot dagen före förfallodagen. På kontoutdraget, som du får från banken, kan du se att fakturan är betald.

     

    Fördelar:

    • Kräver ingen manuell hantering.

    • Du riskerar inte att missa betalning.

  • Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

    Om du är sen med att betala din faktura eller du inte betalar den alls, skickar vi en påminnelse till dig. För det tar vi ut en avgift på för närvarande 60 kronor.

     

    Om vi fortfarande saknar betalningen när även påminnelsens förfallodatum har passerat, går ärendet gå vidare till Intrum Justitia som sköter inkassohanteringen. Det innebär i sin tur en extra avgift på 180 kronor, förutom din befintliga skuld samt eventuell dröjsmålsränta. Om Intrum Justitia tagit över kravet ska du inte betala skulden till Falu Energi & Vatten, utan till Intrum Justitia som skickat inkassokravet.

     

    Betalar du inte inkassokravet kan leveransen av den produkt eller tjänst som kravet gäller upphöra. När du reglerat din skuld och vill återfå leveransen igen tillkommer en avgift. Avgiften kan variera beroende på typ av produkt/tjänst.

     

    Om du inte betalar trots inkassokrav kommer Intrum Justitia ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

  • Kan jag få en faktura istället för flera?

    Ja, alla tjänster du har på en viss adress samlas automatiskt på en och samma faktura, om du inte sagt till att du vill ha det på annat sätt.

    Ny kund: Vill du ha tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura kan du kontakta kundtjänst, så ordnar vi det. (Men har du e-faktura kan du inte få tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura.)

    Du som tidigare haft tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura: Vi har tyvärr haft en del problem med att överföra vissa samlingsfakturor till det nya systemet (mars 2018). Vill du göra några rättningar eller justeringar, behöver vi få in informationen från dig. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

     

     

     

     

     

     

     

  • Vad blir nytt kring fakturan våren 2018

    Vi har bytt kundinformations- och debiteringssystem mars 2018, vilket påverkar utseendet på din faktura och även viss hantering av fakturor enligt nedan.

     

    Fakturans utseende och innehåll

    Momsen är inte inbakad i priset på fakturaspecifikationen, utan ligger på en egen rad.

     

    Anläggningsnummer och kontraktsnummer används inte längre. Istället finns nya avtalsnummer.

     

    Mätvärden och mätarnummer hittar du under varje avtal, se till exempel ”Vatten och avlopp avtal” eller ”Elnät avtal”.

     

    Flera tjänster har bytt namn, till exempel Kompostavgift heter Matavfallsavgift.

     

    Fakturans hantering

    Första fakturan kom lite senare än vanligt, kring den 15 april.

    Alla tjänster du har hos oss på en och samma adress samlas automatiskt på en faktura. Tidigare kan du ha fått flera fakturor.

     

    Du som tidigare haft tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura (samlingsfaktura). Vi har tyvärr haft en del problem med att överföra vissa samlingsfakturor till det nya systemet. Vill du göra några rättningar eller justeringar, behöver vi få informationen från dig. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

    Observera att om du har e-faktura kan du inte få samlingsfaktura.

    Fler vanliga fakturafrågor hittar du här