När du ska flytta

Flyttkartonger som står staplade på varandra i ett rum.

Anmäl i god tid till oss om du ska flytta. Här beskriver vi vad du behöver göra i samband med flytten och vilka formulär du ska fylla i.

När du ska flytta anmäler du flytt av både elnät och elhandel till oss. Vilken elnätsägare du tillhör beror på var du bor. Elhandels­bolaget kan du välja fritt men du får automatiskt Falu Energi & Vatten om du inte själv gör ett val. Om du flyttar utanför vårt område kan du givetvis behålla ditt befintliga elhandelsavtal med oss, oavsett vart i landet du tar vägen.

När din flytt registreras hos oss följer också stadsnät, fjärrvärme-, vatten och avfalls­abonnemang (inklusive sopkärl) med, till den nya fastighets­ägaren. Har du bredband via Falu Stadsnät måste du själv säga upp din nuvarande tjänste­leverantör.

Anmäl din flytt i god tid!

Vi behöver din anmälan tre veckor innan det datum du flyttar. Om du glömt att anmäla flytten i tid kan du bli betalnings­ansvarig tills du meddelar oss eftersom vi inte kan avsluta avtal bakåt i tiden. Därför är det även viktigt att du uppger rätt flyttdatum, vilket är det datum du avtals­mässigt lämnar ditt gamla boende eller tar över ditt nya, oavsett om du hyr eller köper.

Vilka uppgifter vi behöver beror på om du flyttar in eller flyttar ut. Därför ber vi dig att fylla i och skicka in respektive formulär för inflytt och utflytt. För att du lätt ska hitta de uppgifter du behöver är det bra om du har din elnäts­faktura till hands.

Att tänka på när du flyttar in

Till hyresrätt

  • Anmäl inflytten till oss minst tre veckor före inflyttningsdagen. Det gör du enklast genom att fylla i flyttanmälan för inflytt. Vi behöver kund- eller personnummer på den som står för kontraktet, vem som ska ta över kontraktet, och den adress dit slutfakturan ska skickas. När din inflytt genomförts skickar vi dig ett välkomstbrev som kommer med posten.
  • Teckna elavtal med det elhandelsföretag som du vill använda. Du behöver anmäla flytt och bli registrerad innan du tecknar nytt elhandelsavtal. (Du får automatiskt Falu Energi & Vatten som elhandelsföretag, om du inte själv gör ett val).
    Läs om skillnaden mellan elnätspris och elhandelspris
    • Är ni två eller fler personer som flyttar in? Kom då ihåg att elnätsavtalet (som du tecknar hos oss) ska tecknas av samma person som tecknar elhandelsavtalet (som du tecknar hos din elhandlare, vilket kan vara Falu Energi & Vatten eller någon annan leverantör).

    Till bostadsrätt eller villa

    • Anmäl inflytten till oss minst tre veckor före inflyttningsdagen. Det gör du enklast genom att fylla i flyttanmälan för inflytt. Vi behöver kund- eller personnummer på den som står för kontraktet, vem som ska ta över kontraktet, och den adress dit slutfakturan ska skickas. När din inflytt genomförts skickar vi dig ett välkomstbrev som kommer med posten.
    • Du tar över elnät, stadsnät, fjärrvärme-, vatten och avfalls­abonnemang (inklusive sopkärl) från den tidigare fastighets­ägaren.
    • Teckna elavtal med det elhandelsföretag som du vill använda. Du behöver anmäla flytt och bli registrerad innan du tecknar nytt elhandelsavtal. (Du får automatiskt Falu Energi & Vatten som elhandelsföretag, om du inte själv gör ett val).
      Läs om skillnaden mellan elnätspris och elhandelspris
    • Läs av vattenmätaren tillsammans med säljaren (förutsatt att bostaden har kommunalt vatten) och fyll i värdet på den ägarbytes­blankett som vi skickat till säljaren. Då vet du att du betalar för rätt vattenförbrukning framöver. Då vet du att du betalar för rätt vattenförbrukning framöver.

      Om ni behöver hjälp med att läsa av mätarna kommer gärna en av våra tekniker och hjälper er mot en kostnad av 380 kronor. Boka då tid med mätavdelningen på telefon 023-77 49 00 (växel), ring i god tid före önskad dag.

      Anmäl din inflytt direkt på webben
    • Teckna elavtal med det elhandelsföretag som du vill använda. Du behöver anmäla flytt och bli registrerad innan du tecknar nytt elhandelsavtal. (Du får automatiskt Falu Energi & Vatten som elhandelsföretag, om du inte själv gör ett val).
      Läs om skillnaden mellan elnätspris och elhandelspris
      • Är ni två eller fler personer som flyttar in? Kom då ihåg att elnätsavtalet (som du tecknar hos oss) ska tecknas av samma person som tecknar elhandelsavtalet (som du tecknar hos din elhandlare, vilket kan vara Falu Energi & Vatten eller någon annan leverantör).

      Att tänka på när du flyttar ut

      Från hyresrätt

        • Anmäl flytten till oss minst tre veckor före utflyttningsdagen. Uppsägningsdatum av elavtalet ska vara samma datum som ditt hyreskontrakt går ut.
          • Om du inte säger upp elavtalet i tid riskerar du att få fortsatt debitering även efter att du flyttat ut, eftersom vi inte kan avsluta avtal bakåt i tiden.
            Anmäl flytten enklast genom att fylla i anmälan för utflytt.
            Vi skickar en bekräftelse när vi mottagit din utflytt.
            • Vill du behålla avtalet med ditt elhandelsföretag? Då måste du själv kontakta dem och be att få avtalet förlängt. I annat fall sägs avtalet upp automatiskt då du flyttar ut.
              • Vid din utflytt läser vi av elmätaren.

              Från bostadsrätt eller villa

              • Anmäl flytten till oss minst tre veckor före utflyttningsdagen. Det gör du enklast genom att fylla i anmälan för utflytt. Då vi inte kan registrera din flytt bakåt i tiden kommer du att stå för kontraktet fram till dagen då anmälan kommer in. Du behöver lämna uppgifter om vem som ska ta över bostaden och när ägarbytet sker. Vi skickar en bekräftelse när vi mottagit din utflytt.
              • När din flytt registreras hos oss följer elnät, stadsnät, fjärrvärme-, vatten och avfalls­abonnemang (inklusive sopkärl) med till den nya fastighets­ägaren.
                • Har du bredband via Falu Stadsnät måste du själv säga upp din nuvarande tjänste­leverantör.
                  • Vill du behålla avtalet med ditt elhandelsföretag? Då måste du själv kontakta dem och be att få avtalet förlängt. I annat fall sägs avtalet upp automatiskt då du flyttar ut.
                    • Läs av vattenmätaren tillsammans med köparen (förutsatt att bostaden har kommunalt vatten) och fyll i värdet på den ägarbytesblankett vi skickar ut till din gamla adress. Om ni behöver hjälp med att läsa av mätarna kommer gärna en av våra tekniker och hjälper er mot en kostnad på 380 kronor. Boka då tid med mätaravdelningen på telefon 023-77 49 00 (växel), ring i god tid före önskad dag.

                    Frågor och kontakt

                    Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.